Juliga Whoopies

Publicerad 2012-09-27 09:41:00 i Julbak&mat,



När jag fyllde år i somras gjorde jag Whoopies till min födelsedagsfest. Det är en variant som liknar macaroons men är mycket enklare att göra. Det är helt enkelt en mjuk kaka med fyllning. Som en liten bit av en tårta :) Jätte goda!

Jag hittade här en juliga-variant av Whoppies som jag bara måste testa närmre jul! Dom ser så himla fina ut och pepparkaks-smak i December kan ju bara inte gå fel!

 
 
Pepparkaks Whoopies:
100g smör
1½ dl socker
1 ägg
3dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk mald nejlika
3/4 dl mjölk
 
Vispa smör och socker luftigt. Tillsätt ägget och vispa en stund till. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor  i en bunke. Och vispa sedan ner det i smeten. Blanda tillsist i mjölken. Rör tills allt precis blandat sig. Spritsa ut ca 5 kronors stora klickar på en plåt med bakplåtspapper och grädda på 175 grader i ca 7-10 min. Kolla så de inte blir bränd. Låt svalna på galler.
 
Maräng frosting:
2 äggvitor
1 dl socker
½ tsk vaniljessens
 
Vispa äggvita och socker i en värmetålig skål över sjudande vatten. Vispa tills marängen blivit 65 grader eller tills sockret har löst sig. (känn mellan fingrarna) Ta av från vattenbadet och fortsätt vispa tills det svalnat och blivit hård maräng. Vispa i vaniljextraket. Klicka ut på whoppisarna och sätt på lock. Toppa med vanlig glasyr (florsocker & vatten)
 
Kram Liza
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela