Lussebullar och saffranssnäckor

Publicerad 2015-11-19 17:40:00 i Julbak&mat,

Idag började julbaket här hemma! Nu är frysen full av gott och julfikorna kan börja! Ja, när man har hemtenta så finns det ju så många andra saker som lockar. Som att stå hela dagen och baka lussebullar!
 
 
Receptet är så himla bra! Degen blir smidig och bullarna lätta, luftiga och saftiga! Jag tog halva satsen till saffranssnäckor och halva satsen till lussebullar. Nu väntar jag bara på att Caner ska komma hem så vi kan julfika!
 
Om någon är intresserad av receptet så gjorde jag så här:
 
Ingredienser:
 
1st ägg att pensla med
 
Extra: ljus sirap + lite vatten att pensla bullarna med efter gräddning + mandelflarn
 
 
 
Värm mjölk, grädde och saffran till 37 grader och lös sedan upp jästen i degspadet. Tillsätt salt, socker och kesella. Tillsät smör och mjöl lite i taget och arbeta in det väl tills degen blivit mjuk och smidig. Låt jäsa under bakduk i ca 45minuter. Sätt ugnen på 200grader. 
 
 
 
I detta stadie så delade jag upp degen i två delar.
 
Lussebullar:
 
Jag formade mina lussebullar, placerade dom på bakplåtspapper och lät dom  jäsa i 45minuter till. Sedan penslade jag med lite ägg, på med lite flagad mandel (då jag inte gillar russin) och bakade dom i ugnen ca 10-12 minuter. Håll koll så att dom inte får för mycket färg. Direkt efteråt penslade jag bullarna med lite ljus sirap + vatten. Då får dom en fin och glansig yta. 
 
 
 
Saffranssnäckor:
 
Fyllning: 150gram smör, 1msk vaniljsocker, 0.25dl socker, 200gram mandelmassa.
 
Detta var till en halv sats. tycker man om mycket fyllning (som jag) så kör på med hela! Vill man inte ha det så gojsigt så kör bara på halva.
 
Kavla ut degen i en stor rektangel. Bred på fyllningen. Vik översta delen (av långsidan) mot mitten och gör sedan samma sak med den nedersta biten så att dom lappar över varandra. Kavla lite lätt så att degen plattas till och fäster.
 
 
 
 
 
Skär i remsor och tvinna dom var för sig. Snurra remsan runt två av dina fingrar och fäst änden under bullen så att snäcka håller ihop.
 
 
 
Placera varje snäcka på bakplåtspapper och låt dom jäsa i 45minuter. Pensla med ägg och skjutsa in i ugnen ca 10-12minuter. Pensla snäckorna med sirap + vatten och strö direkt över med socker.
 
 
 
Det blev så himla gott och är redo för en massa julfikor med vänner och familj nu!
 
Kram Liza
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Victorias jul

Publicerad 2015-11-20 07:53:09

Vad det ser gott ut. Jag har glöggprovning till helgen så jag har julbakat lite till det. Har du tid att baka under tentan ? Jag har alltid online tenta men då har vi bara några timmar på oss.

Svar: Du gjorde ju så mycket GOTT till glöggfikan! :D Vad duktig du är! Vi har hemtentan som vi får 1 vecka på oss att skriva hemifrån utifrån litteraturen som ges. Att baka är ju så mycket roligare än att traggla litteratur så det lyckas jag alltid på ån vänster få in, haha.
Three Of A kind

Postat av: minglittrigajul.blogg.se

Publicerad 2015-11-20 08:01:56

Det där såg inte helt fel ut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela