Julig Chai-latte

Publicerad 2012-12-08 22:03:53 i Julbak&mat,

 
En helt underbart god och julig dryck för mig är Chai-Latte´n från Espresso House. Den kanske inte är så himla julig för er men jag får så himla mkt julkänslor när jag dricker den!
 
Idag gjorde jag slag i saken och köpte mig en burk därifrån. Efter lite småsnack med personalen fick jag även reda på exakt hur man gör den. som med det mesta annat blir det inte lika gott när man gör den själv, men oj, vad sanslöst god den blev! 100% som den man köper!
 
Så här gör man:
 
Först köper man en burk chai-te från Espresso House. Köp helst en Latte Art i er mat-affär men allt från lätt-mjölk och uppåt funkar också. Köp en mjölk-skummare (finns bland annat på Ikea för 10kr, min kommer från Ullared)
 
Ta sedan (för en stor kopp Chai) och koka upp 0,5dl vatten och häll i en kopp med 0,75dl chaipulver. Blanda allt med en gaffel lite nätt. Värm sedan upp 2,5dl mjölk och skumma det sedan (i den ordningen). Enligt deras "regler" ska skummet bli ca 1dl tjockt. Jag skummade i ca 25sekunder.
 
Sedan ska mjölk-skummet hällas nära kanten på muggen rätt fort. Detta är för att chai-blandningen ska komma upp hela vägen samtidigt som det inte ska bildas bubblor i mjölken. Om du lyckas är skummet inte helt vit när du är klar utan chai-blandningen ska då ha kommit upp till ytan. Är det helt vitt så ta bara en lång sked och rör försiktigt upp det utan att förstöra skummet. Voila, en sanslöst god Chai-latte!
 
 
Kram Liza

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela