Musikens betydelse på julen

Publicerad 2013-12-11 09:19:00 i Om mig,

Då jag själv är sångerska så betyder musiken otroligt mycket för mig. Det finns inget som kan påverka en människa så mycket som musik. En låt kan ta dig tillbaka i livet på bara några sekunder och under julen finns det inget bättre sätt att komma i stämning än att sätta på julmusik.
 
För snart 20 år sedan köpte mamma&pappa en billig julskiva när dom var på sin årliga julklapps-shopping. Det var ingen speciell skiva, en jättebillig med blandat julinnehåll. Rock Christmas minns jag att den hette med en tomte på en motorcykel på fodralet. Denna billiga okända skiva kom att betyda så himla mycket för oss under årens lopp. 
 
Inte denna, men ngt åt det hållet.
 
Vi lyssnade bokstavligt talat sönder den, spelade inget annat och man kunde precis varenda låt på skivan, när en låt slutade visste man exakt vilken nästkommande var.
 
Jag kommer såväl ihåg när vi, den första December, alltid traskade ut till förrådet, hämtade in alla 5 stora resväskor som vi alltid packade ner alla julgrejer i, satte på denna skiva medan jag och systrarna bråkade om vem som skulle få vad till sitt rum i väskorna fulla med julpyntet. Denna skiva har kommit att betyda otroligt mycket för oss och vår barndom.
 
Skivan blev rispig med tiden och vi visste nu exakt var alla hack på skivan skulle komma så att vi kunde spola förbi det snabbt.
 
 Nångång under årens lopp, allteftersom åren gick blev vi av med skivan. Kanske låg den i någon gammal cd-spelare vi kastat? Kanske slängde vi den av misstag? Den var iaf putsväck och vi fick hitta nya traditioner att fylla vår jul med.
 
Nu med världens teknik, online lyssnande, Spotify och google är ju allt möjligt men trots timmar av sökande från vår sida kunde inte skivan hittas. Det var ju bara en skiva för en tjuga med rockiga jullåtar, inget känt som var värt att lägga upp eller sälja vidare...
 
Förstår ni då lyckan när syster säger att hon skickat en Spotify-länk till mig och ber mig lyssna på samlingen hon gjort och jag inser att det är vår gamla barndoms-skiva hon funnit! 
 
Jag fick rysningar och sändes med ens 15 år bak i tiden och blev 15 år igen! Alla fina barndomjular fylldes i mitt hjärta vid första låten och jag blev så varm!
 
Skivan hade hon inte funnit men då vi bokstavligt talat lyssnat i sönder skivan tidigare hade hon funnit den första låten på skivan och med den visste vi exakt vilken låt som kommer efter och efter och efter. Det hade tagit lite tid att hitta alla versioner men alla 15 fina barndomslåtar var där.
 
Om ni är lite nyfikna på våra jullåtar så har vi Spotifylistan HÄR.
 
Tänk vad musik kan komma att betyda för en. Detta år ska inget annat spelas, än denna gamla avdankade Rock Christmas, och det kommer bli den finaste julen på länge!
 
Kram Liza
 


Kommentarer

Postat av: Jul i fjällen

Publicerad 2013-12-11 10:47:44

Förstår precis hur du menar! Jag hade en sån skiva när jag bodde hemma hos mamma som jag alltid skulle lyssna på när jag klädde granen. Det var en vanlig lp-skiva, så man fick knaster och repor på köpet och så var man ju tvungen och gå och vända på skivan stup i kvarten. Men det SKULLE va just den skivan, annars blev det liksom inte bra! Men nu har jag fått lära mig att klä granen till min julsamling på ipoden istället :)

Postat av: Julpussar

Publicerad 2013-12-11 11:01:13

Jag kan bara hålla med, musik är magiskt när det gäller att framkalla minnen! Och har vi inte alla en sån där julskiva? En sån där man kan alla låtarna utantill och vet precis vilken låt som kommer efter vilken..? Jag har det i alla fall! :)

Postat av: Maries strålande jul

Publicerad 2013-12-11 12:29:26

Åh vad jag känner igen mig, musik skapar verkligen minnen. Jag kan tänka mig vilken nostalgitripp det blev att återskapa skivan!

Postat av: Michelle

Publicerad 2013-12-11 19:18:47

Håller med att musiken är magisk, speciellt under julen! :)

sv: Så sant!! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela