Christmas Oreo-cake dessert

Publicerad 2013-11-28 09:10:21 i Julbak&mat,

 
 
Igår gjorde jag nog världens godaste juliga dessert! Fytusan, vad god den var! Den är inte så himla svår att göra, vill man göra den lite enklare varianten så kan man göra den i en rund springform och får då en Oreo-tårta istället (lika god såklart men i större format) än som jag gjorde, små juliga desserter.
 
 
 
 
Jag fick för ett tag sedan ett juligt recensions-paket hemskickat från Tårtdecor innehållandes bland annat detta paket:
 
En box med juligt strössel, cupcakesformar med julmönster på och toppdekorationer i form av polkagris-klubbor och pepparkaksgubbar. HÄR kan ni hitta det paketet. Man kan verkligen göra så himla mycket fint med det! Då jag tidigare gjort en massa juliga cupcakes så ville jag prova ngt nytt!
 
 
 
 
Oreo-desserten är helt enkelt en kladdkaka i botten med krossade oreo-kex i, sen en choklad ganache över, marshmallows lite här och var, toppade med oreokex, chokladsås och som pricken över i:et världens sötaste julströssel och fina juledkorationer att sticka ner lite här och var! Så himla sött och juligt!
 
Jag började med att göra en vanlig kladdkaka och stack ner lite grovhackade oreo-kex här och var innan den gräddas. Denna kladdkakan gör jag alltid:
 
 
Sen tryckte jag ut runda cirklar med ett cirkelmått så att jag fick dom i den storleken jag ville ha. Tänk på att klä formen med bakpåtspapper innan så att ni lätt får upp kladdkakan. Lägg sedan in den en liten stund i frysen (när den inte är varm), det hjälper jätte mycket att den är kall och lite småhård när man ska trycka ut cirklar.
 
 
Klipp nu ut remsor av bakplåtspapper och tejpa/häfta ihop dom runt bottnarna, det håller ganachen på plats innan den stelnat.
 
 
 
Lägg lite minimarshmallows här och var över kladdkakan och täck med ganachen som ni gör så här:
 
För en hel tårta/springform ska ni värma 1dl grädde och sedan smälta 300gram vitchoklad och 100gram mörkchoklad ner i det. När chokladen smält så ska ta röra ner 100gram smör. Värm det tills att det tjocknat ngt. (Jag halverade receptet och fick 10st desserter)
 
Täck nu med ganachen över mini marhsmallowsen.
 
Lägg på några fler minimarshmallows på toppen, tryck ner några minioreos och ringla lite chokladsås över. Har ni inte färdigsås typ Ohoj, så gör jag alltid denna:
 
 
Nu kommer det roliga! Sprinkla nu över med det fina julströsslet och stick ner några dekorationer och se hur juligt och fint det blir! Klart!
 
Jag la ner mina desserter i cupcakesformarna och la dom i en liten plastburk för att lätt kunna ta med dom till jobb och bjuda kollegorna!
 
 
 
 
Kram Liza
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Olivia - LJUVA JUL

Publicerad 2013-11-28 09:32:55

Det där ser ju så fruktansvärt ljuvligt ut! :O Och inte nog med att de nog är sjuuuukt goda så är de även superfina! :) Blir sugen på att provbaka själv faktiskt!

Postat av: Maries strålande jul

Publicerad 2013-11-28 10:39:03

Så otroligt söta och de är säkerligen lika goda som fina!

Postat av: Amandas jul

Publicerad 2013-11-28 10:41:29

Åh vad gott!!! Och snyggt :)

Postat av: Julpussar

Publicerad 2013-11-28 11:26:34

Åh, de där både låter och ser gudomligt goda ut! Måste nog prova! :)

Postat av: Elsa

Publicerad 2013-11-28 15:25:32

Vilket fint paket att få testa! Dom dekorationerna kan man ju göra massvis med!

Postat av: Annas Strålande Jul

Publicerad 2013-11-28 21:43:34

Åhh så gott det ser ut. Du är så kreativ och duktig, och riktigt snyggt och proffsigt blir det dessutom!

Sv: Tack för fin kommentar om mina simsbilder! :D

Postat av: frukallgren.blogg.se

Publicerad 2013-11-29 09:55:16

waow, farligt gott!!

Svar: åh tack :D Ja jag gillade den verkligen så det var ett måste att klicka hem, haha :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela