Halloweentårta och spökmums!

Publicerad 2013-11-08 09:35:00 i Julbak&mat,

Systrarna fyllde år förra helgen och självklart firades det! Då Halloween stundade så var ju temat på tårtan givet!
 
Här har vi dessertbordet:
 
 
Jag gjorde en Halloweentårta med chokladbottnar och en kladdkaksbotten underst, apelsinmousse och geisha-fluff mellan och överst chokladgrädde. Den blev jätte god! Dekorationerna är gjorda i sockerpasta och smält choklad. HÄR på Tårtdecor finns sockerpasta att köpa!
 
 
Sidodekorationerna är verkligen väldans lätta att göra! Man skriver ut ett motiv (eller ritar själv), lägger ett bakplåtspapper ovanpå, fyller en sprits med smält choklad och spritsar sedan mönstret på bakplåtspappret! Lätt som en plätt!
 
 
 
Ett tips för att få en riktigt klar och djup färg på grädden är att färga med pastafärger istället för vanliga karamellfärger. Det blir så mycket mörkare och finare! HÄR kan ni hitta en hel del olika pastafärger.
 
 
 
 
 
Nu handlar ju inte detta egentligen om julen och jag vet inte riktigt hur intresset är att veta hur man gör sockerfigurer, receptet på mousserna o.s.v men om ni undrar något så fråga bara! 
 
Jag gjorde även spök-mums (gräddbullar som de kallas här i Skåne) Det är verkligen jätte enkelt och dom blev jätte goda! Jag doppade mina i Odense vit/citron choklad och det gjorde att dom inte blev så där sötsliskiga utan lite friskare i smaken!
 
Detta recept följde jag och sen ritade jag bara ögon och mun med svart pastafärg!
 
 
 
 
Kram Liza

Kommentarer

Postat av: Em

Publicerad 2013-11-08 12:31:06

Wow!! Helt fantastiskt, och gott lät det också.

Postat av: Michelle

Publicerad 2013-11-08 14:12:06

Sån superfin tårta! :D

sv. Ja, haha.. det tror jag med! :D

Postat av: Victorias Jul

Publicerad 2013-11-08 14:31:19

Vad fint!

Postat av: emma

Publicerad 2013-11-08 18:20:14

Vilken underbart fin blogg du har :)

Postat av: emma

Publicerad 2013-11-08 18:20:15

Vilken underbart fin blogg du har :)

Postat av: Lisas Vinterland

Publicerad 2013-11-09 14:51:52

åh vilket konstverk! Underbart bra gjort :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela