Recept från första advent

Publicerad 2015-11-30 14:11:01 i Julbak&mat,

 
 
 
Jag vet egentligen inte om någon är intresserade av recepten från igår men då jag själv ser min blogg som en minnesbok är det superbra att kunna gå tillbaka för recept år efter år! :)
 
 
 
 
I år provade jag mig på en variant av Rocky Road. Rocky Road är ju väldigt gott och en höjdare under julen! Men jag fick ett tips av en kursare att tillsätta en burk kondenserad mjölk (den söta) i choklad och det var verkligen pricken över i:et! Herregud, vilket gott julgodis!! Har ni inte testat det så måste ni lova mig att prova detta godis! Det är det bästa av alla världar. Marabou, nötter, dumle och marshmallows. Konsistenesen blir väldigt len och mjuk som en fudge.
 
Detta hade jag i:
 
Rocky Road
 
400gram marabou. Normalt sätt ska man  ha 200gram mjölkchoklad och 200gram mörk choklad. Jag är dock inte  så tokig i mörk choklad så jag satsade helt på mjölkchoklad!
1 burk (397gram) kondenserade mjölk
20gram smör
1tsk vaniljsocker
2,5dl mini marshmallows
2,5dl jordnötter
2dl pistagenötter
15 dumlekolor
 
Klä en liten långpanna med bakplåtspapper. Värm upp mjölken och smält ner chokladen + smöret. Rör till en jämn smet och ta sedan bort kastrullen från värmen och låt svalna en liten stund. I med nötter, marshmallows och dumlekolor och häll allt i formen. Tryck jämnt och låt svalna i kylen. Skär upp i rutor och servera!
 
Crispy marshmallow-godis
 
75gram smör
250gram marshmallows
1dl salta cashewnötter
3,5dl kokos
6dl rice crispies
 
Smält smöret och sänk till låg värme. Smält ner marshmallows och ta av från värmen. Blanda ner resten och klä en 30x40cm form med bakplåtspapper. Platta ut med fuktade händeroch låt stelna. Skär i rutor och servera.
 
Danska Peber nødder
 
I Fredags hade jag en jättefin bakdag med en god vän och vi gjorde bland annat dessa kakor.
 
 
 Peber nødder är en känd dansk julkaka och dom är så otroligt goda!! Små munsbitar med en len smak av kanel, kardemumma och ingefära. Som små pepparkakor nästan.
 
3dl rörsocker
250gram smör
0,5 dl grädde
1 tsk färskriven ingefära
1 tsk kardemu,,a
1tsk kanel
0,5tsk svartpeppar
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
7d mjöl
 
Blanda ihop socker och smör till en jämn smet. Tillsätt nu grädden lite åt gången. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda ner i sockersmeten. Forma till små kulor ca 2cm stora och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Baka i 200grader i ca 8-10min. Låt kakorna svalna och servera sedan. 
 
 
 
Ja, det var det hela. Saffranskladdkakan finns på bloggen redan om ni skulle vija göra den! Vilket ag verkligen tycker att ni ska. Hela familjen älskade den!
 
 
 
Nu ska jag strax iväg med Caner till Hornbach och köpa lite pysselsaker. Otippat ställe, haha.
 
Kram Liza

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2015-12-01 09:27:37

Vad gott allt såg ut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela