Saffransmusslor

Publicerad 2015-11-27 11:59:44 i Julbak&mat,

 
 
Varje år brukar jag göra mandelmusslor till jul. Det hör verkligen julen till och kan fortfarande komma ihåg när mamma gjorde dom som liten och det doftade så gott i hela hemmet.
 
Detta år provade jag mig på en ny variant av dom, nämligen saffransmusslor. Det är precis som namnet tyder på, mandelmusslor med saffran i. Dom blev verkligen jättegoda! Grädde och sylt hör ju till och denna gång kryddade jag grädden med lite kardemumma och socker. Det gifte sig verkligen bra med varandra, saffranet och kardemumman! En klick med drottningsylt (Jag tog bara vad jag hade hemma så ta vilken sylt ni vill) i varje och lite grädde ovanpå och du har en farligt god julkaka!
 
Så här gjorde jag:
 
50 gram sötmandel (skållad)
100 gram smör + 2 msk smält smör till formarna
3/4 dl socker
1 pkt saffran (0,5g) + 1tsk varmt vatten
1 äggula
2,5 dl mjöl
 
3 dl vispad grädde
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk socker
Sylt (jag hade sylt i squeeze-flaska hemma, så mkt lättare och mindre kladd)
 
 
Om mandeln inte är skållad först så gör så här: lägg mandeln i kokande vatten och låt koka i 1-2minuter. Häll mandeln i ett durkslag och skölj med kallt vatten. Nu ska skalet lätt gå att lossa.
 
Mixa mandeln fint. rör smör och socler till en jämn smet. Rör ut saffranet i varmt vatten och tillsätt detta, ägg, mjöl och mandeln i smörsmeten. Arbeta till en smidig deg och täck med plastfolie. Kyl degen i kylen ca 30min.
 
 
 
Sätt ugnen på 200grader och pensla formarna med smält smör. Tryck ut degen ganska tunt i formarna. Grädda i ca 8-9minuter i mitten av ugnen. Låt kakorna svalna lite och stjälp upp den genom att slå försiktigt på baksidan av formarna. Denna bit är rätt tråkig och en del av mina blev tråkigt naggade i kanterna. Detta är dock inget man tänker på sen när grädde kommer på plats.
 
 
Tryck ut lite sylt i varje kaka och spritsa grädden snyggt ovanpå. Servera
 
 
 
 
Dom blir verkligen jättegoda och känns som en liten bakelse! Mandelmussel-formar kan man lätt hitta på loppis om ni har några hemma. Om ni bor nära Malmö så finns det en hel del på Caners jobb, Sopstationen bakom centralen :)
 
Kram Liza
 
 

Kommentarer

Postat av: Josefine

Publicerad 2015-11-28 19:56:35

Vad goda dom ser ut och vilket fint hem ni har!

Postat av: My

Publicerad 2015-11-29 10:55:10

OH MANDELMUSSLOR :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela