Saffrans-kladdkaka

Publicerad 2015-11-04 18:41:00 i Julbak&mat,

Idag under en föreläsning pratade en vän till mig om att hen var sugen på kladdkaka. Såklart kunde jag inte tänka på annat när jag kom hem och då det ju snart (på lördag) är kladdkakansdag kändes det helt befogat att jag rörde ihop en! :)
 
Denna kladdkaka är något av det godaste jag ätit! Den är riktigt kladdig och med en djup smak av saffran! Ja, en kladdkaka helt i julens tecken, helt enkelt!
 
 
 
Kladdkakan är i grunden en vanlig vit kladdkaka men som man tillför en påse saffran. Den är rätt söt så en bit räcker gott och väl.  Servera med grädde och du har en riktigt god fika!
 
Så här gjorde jag den:
 
Saffrans-kladdkaka
 
100gram smör
180gram Marabou vit-choklad (dom görs bara i 180gram)
2msk vaniljsocker
0,5dl socker
1,5dl mjöl
1krm salt
3ägg
3msk sirap
1påse saffran
Mandelspån
 
(Jag toppade med lite florsocker och serverade grädde brevid)
 
 
 
Smält den vita chokladen och rör sedan ner smöret så att även detta smälter. Vispa ner ägg och sirap tills att smeten blir jämn. Blanda de torra ingredienserna för sig och vänd ner i chokladsmeten. Bröa en form (22cm) och toppa med mandelspån. Sätt ugnen på 175grader och grädda i ca 15-20minuter. Jag hade min 18minuter i ugnen. Håll koll så att ytan blivit torr men att den fortfarande är lite kladdig mitten. Jag slänger alltid in mina kladdkakor i frysen en timme direkt efter att jag tagit ut dom ur ugnen. Detta gör att man både kan äta den fortare (fler anledningar behövs egentligen inte :) ) och att den inte eftergräddas och blir torr av värmen när man tagit den ur ugnen. 
 
 
 
Ni måste prova denna kaka! 
 
Kram Liza

Kommentarer

Postat av: Victorias Jul

Publicerad 2015-11-04 18:54:22

Åh vad gott det låter. Jag har tänkt testa en saffranskryddade till vårt glöggmingel vi ska ha snart. Då ska jag testa ditt recept

Postat av: Amandas jul

Publicerad 2015-11-04 19:57:49

Låter supergott! Älskar saffranskladdkaka :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-11-06 23:10:01

OMGGD VAG GOTT😋

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-11-06 23:10:10

OMGGD VAG GOTT😋

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela