Julen 2013

Publicerad 2015-10-16 16:33:30 i Om mig,

 
 
Föra några år sedan gjorde jag ett inlägg om den finaste julen jag har varit med om. Ni kan läsa om den HÄR. Nu har det gått några år och tänkte att det är dags att uppdatera det där lite...
 
För er som hängt med några år så vet ni att min man kommer ifrån Turkiet. Vi har åtta underbara år tillsammans och för sex år sedan flyttade han till Sverige för min skulle. HÄR kan ni läsa en bättre presentation av mig. Förförra julen fick vi långväga besök från Turkiet av hans familj och det var första gången hela vår stora gemensamma familj fick fira jul tillsammans.
 
Julen 2013 var väldigt magisk, lite småstressig och himla fin på samma gång. Det var väldigt spännande att ha hela turkiska familjen här under samma tak med min härliga familj under den finaste tiden på året! Det var såklart även lite småspänt då dom aldrig någonsin varit i Sverige och det kändes viktigt att dom fick känslan av att deras son har ett himla fint och tryggt liv här med mig och min familj. Det är ju otroligt tufft att släppa sin familj så som min man gjorde för sex år sedan och bege sig mot ett nytt liv, till ett annat land, ett annat klimat, ett språk han inte alls bemästrade och med en kultur helt olik hans egen. Jag beundrar honom så och är honom evigt tacksam att han tog det stora steget för mig. Det är något jag aldrig hade haft styrka att göra själv. Ett liv utan närhet till mina systrar, mamma, pappa och bröder. Jag ryser av tanken och är så glad att han aldrig ens ifrågasatte sitt beslut eller bad mig att välja.
  
Det var viktigt för mig att familjens bild av vårt vackra land skulle vara rättvis efter besöket. Jag ville introducera hans familj till det varma Sverige, det vackra Sverige med det fina folket som kanske inte är så framåt som i södra europa men som har ett gott hjärta och är vänliga och hjälpsamma. Inte till det Sverige som röstade in ett främlingsfientligt parti i riksdagen, som helst hade sett min man flytta tillbaka och till varje pris inte tycker att alla människor i världen är lika värda.
 
 
 
Att dom planerades komma över julen var helt förträffligt! Dessutom var första gången på svensk mark under den finaste tiden på året! Dom har aldrig firat jul tidigare vilket gav mig helt fria händer att göra vad jag ville! Då vi är en familj som har traditioner upp över öronen över julen är ju då helt underbart! Uppesittarkväll, pepparkakshus-bakande, julkalendern, julfrukost, övernattning allihopa tillsammans, julklappsleken, julmarknader, ja, allt var dom med på! Och dom älskade det! Vi drack varm choklad ute, tog långa promenader, köpte brända mandlar, åt julmat hos mamma, åkte över till Köpenhamn och gick på jultivoli. Det var jättefina 2 veckor! Dom hade köpt en himla massa julklappar (det hade dom snappat upp innan :) ) och vi blev på tok för bortskämda!
 
 
 
 
 
 
Tråkigt nog föll det ingen snö och vi hade nog den varmaste julen på länge med 10grader, det hade liksom varit pricken över i:et med ett vitt landskap! Men det äventyret tar vi ett annat år :)
 
Vi har tillsammans en stor och underbar familj vars olikheter blir till likheter och där nya traditioner sakta växer fram och det är helt underbart.
 
Kram Liza
 
 

Kommentarer

Postat av: Kirsi

Publicerad 2015-10-16 17:15:26

Vilket härligt inlägg. Fullt av julglädje.

Postat av: Maries strålande jul

Publicerad 2015-10-16 18:16:37

Vilken härlig läsning! Även om det var en besvikelse att det inte kom snö kanske gästerna även var tacksamma att det var 10 plusgrader och inte 10 minusgrader😉

Postat av: victoriajul.blogg.se

Publicerad 2015-10-16 19:43:11

Vad underbart det lät. Hoppas de kommer fler jular och får uppleva snön på julen också

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-16 21:56:42

Blir tårögd. Vilken man du har, o vilken fru han har som aldrig gav upp känslan på att du hittat rätt. Ni har en fantastisk historia och ni är värda allt gott. Puss på er båda💋

Svar: Tack fina du!! <3
Three Of A kind

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-16 21:56:57

Blir tårögd. Vilken man du har, o vilken fru han har som aldrig gav upp känslan på att du hittat rätt. Ni har en fantastisk historia och ni är värda allt gott. Puss på er båda💋

Svar: Men åh, tack fin du! <3 <
Three Of A kind

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela